niedziela, 11 sierpnia 2013

Generacja 45+ na rynku pracy, czyli moja generacja:)))

Uśmiech jest dobry na wszystko...
Nie wiedzieć kiedy, ale na szczęście niedawno, znalazłam się w grupie wiekowej 45+. Latka lecą, a przecież – zdawało by się - tak niedawno kończyłam szkołę podstawową.

Pisałam już o niepełnosprawnych na rynku pracy i kobietach w ogóle, czas więc na moją grupę wiekową.

Niestety, pracownicy w wieku lat 45 i więcej, którzy stracili zatrudnienie, mają w dzisiejszych czasach niewielkie szanse powrotu na rynek pracy. Problemem bowiem dla osób z tej grupy jest konieczność dostosowania się do nowych wymagań gospodarki, szczególnie w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii IT.

Zintegrowany model utrzymania na rynku pracy pracowników 45+ (oparty na metodologii jobcoachingu) ma na celu wsparcie i zwiększenie konkurencyjności zawodowej członków tej grupy wiekowej. Trzeba jednak chcieć się uczyć, chcieć się przekwalifikować. Wiem, że to trudne, ale warto podjąć taki trud.

Osoba szkoląca (jobcoach) współpracuje z daną osobą w zakresie tworzenia indywidualnego planu rozwoju na rynku pracy, który bierze pod uwagę:

·        indywidualne możliwości
·        predyspozycje i preferencje pracownika
·        analizę sposobów jego funkcjonowania na lokalnym rynku prac
·        konkretne wymagania pracodawców.
Opracowany dla danej jednostki indywidualny plan rozwoju obejmuje:
§  szkolenia miękkie (podniesienie samooceny, poprawienie zdolności komunikacyjnych)
§  szkolenia twarde (poszerzające lub kształcące konkretne umiejętności zawodowe)
§  porady ekspertów oraz inne działania, podejmowane w zależności od potrzeb beneficjentów.
Istotą stosowania jobcoachingu jest indywidualna współpraca z każdym pracownikiem objętym programem.
Czy wiecie, że w Polsce jedynie 28% osób powyżej pięćdziesiątego piątego roku życia nadal pracuje? Przeciętny wiek wyjścia z rynku pracy wynosi w naszym kraju wynosi 57-58 lat: 54 lata dla kobiet i 61 dla mężczyzn. Jest to najniższy wiek wyjścia z rynku pracy w Europie.
Szkoda, że zbyt często zapomina się, iż generacja seniorów to obecnie nie tylko obciążenie i koszt, ale siła rozwojowa gospodarki. Poza tym dłuższa aktywność zawodowa zwiększa potencjał nabywczy osób starszych jako konsumentów. Dla przykładu – w Stanach Zjednoczonych 45% konsumentów to właśnie osoby powyżej 50 roku życia.
Ważna jest też efektywna polityka prozdrowotna, zwiększająca  stan zdrowotności społeczeństwa i poprawiająca efektywność systemu ochrony zdrowia. Niestety, w Polsce trzeba mieć zdrowie, żeby się leczyć…
A przecież generacja seniorów, mająca większe zasoby materialne i lepsze zdrowie w okresie emerytalnym żyje aktywnie, korzysta z różnego rodzaju usług, np. fitness czy podróży i przez to wpływa na rozwój gospodarczy kraju. Wzrost aktywności w generacji 50+ to dobry początek nowego myślenia o pozycji w społeczeństwie osób starszych.
Mnie zostało już tylko 5 lat, a potem… starość, ale jeśli dożyję, to podejrzewam, że i wtedy będę się czuć młodo:)
Wasza osiemnastka;)))
M.M.M.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz